Banden & Velgen & Airco SERVICE

Banden Service

Je banden laten wisselen van zomer- naar winterbanden, of juist andersom? Voor een bandenwissel, incl. demontage, balanceren en montage zijn wij ook de beste keus. Wil je niet wachten? Plan dan direct een afspraak voor je bandenwissel in.

Waarom is een bandenwissel zo belangrijk?

Iedere autoband heeft een profiel van diepe groeven waardoor de band grip heeft op de weg. In dit profiel zijn in de lengtegroeven slijtage-indicatoren aangebracht die de levensduur van de autoband aangegeven. Deze indicatoren worden zichtbaar bij een profieldiepte van 4 mm bij winterbanden. En waarschuwen daarmee dat de profieldiepte onvoldoende wordt en vervangen moeten worden. Voor zomerbanden geldt een minimaal profiel van 2 mm voor rijgedrag.

De winterwissel:

  • Oktober / November: tijd voor winterbanden
  • Profieldiepte onder de 4 mm? Tijd voor nieuwe winterbanden.
  • Slijtage, uitdroging of beschadiging van je banden? Tijd voor nieuwe winterbanden.

De zomerwissel:

  • Maart/April: tijd voor zomerbanden
  • Profieldiepte onder de 2 mm? Tijd voor nieuwe zomerbanden.
  • Slijtage, uitdroging of beschadiging van je banden? Tijd voor nieuwe zomerbanden.

Airco Service

Hoe werkt de airco van uw auto?

De airconditioning van de auto is een samenspel tussen verwarming en een circulatie van koudemiddel. Dit maakt het mogelijk de gewenste temperaturen aan te houden, volledig onafhankelijk van de weersomstandigheden. Daardoor is een airconditioning erg belangrijk voor de veiligheid en het rijcomfort.

De onderlinge componenten van de koudemiddelcirculatie zijn door slangen met elkaar verbonden en vormen een gesloten systeem. In het systeem circuleert, aangedreven door een compressor het koudemiddel. De kringloop wordt in twee segmenten opgedeeld: het deel tussen de compressor en het expansieventiel wordt hogedrukzijde genoemd.

Tussen het expansieventiel en de compressor spreken we van een lagedrukzijde. In de compressor wordt het gasvormige koudemiddel samengeperst. Het wordt onder hoge druk door de condensor geperst, waar het koudemiddel wordt afgekoeld. De droger, het volgende station scheidt verontreinigingen en vocht van het nu vloeibare koudemiddel.

Vanaf de droger gaat het verder naar het expansieventiel. Voor het ventiel wordt een gelijkmatige druk opgebouwd, waarna deze na het ventiel door volumevergroting kan ontspannen.

De ontspanning vindt plaats in de verdamper. Doordat het vloeibare koudemiddel de warmte in het interieur opneemt, wordt het koudemiddel gasvormig (koude lucht). De verdamper werkt tegenovergesteld aan de condensor. Daardat de kachelventilator langs de verdamper blaast, kan deze het interieur van koude lucht voorzien.

Daarna gaat het gasvormige koudemiddel terug naar de compressor en begint de kringloop van voren af aan.

Wanneer uw Airco te gebruiken?

Een airco-installatie kan in alle jaargetijden gebruikt worden. Vaak wordt gedacht, dat de airco alleen bedoeld is om de interieurtemperatuur te verlagen, maar tevens dient het om de lucht te conditioneren.

Hiermee wordt bedoeld de luchtvochtigheid te regelen. Een hoge luchtvochtigheid geeft een benauwd en onprettig gevoel. Bovendien geeft dit beslagen ruiten. Met ingeschakelde airco heeft u hier geen last van. In combinatie met de verwarming kunt u de gewenste temperatuur instellen.

In de zomer heeft u zodoende koude droge lucht, en in de winter verwarmde droge lucht.

Bediening van uw Airco

De aan- en uitschakelaar is gemerkt met de letters “AC” of met een sneeuwkristalsysmbool. De recirculatieschakelaar is gemerkt met “REC” en dient om bij inschakeling de buitenluchttoevoer te blokkeren. Deze wordt vaak geactiveerd, als de buitenlucht door uitlaatgassen verontreinigd is. Hierdoor wordt de aangezogen lucht in het interieur rondgeblazen.

Verder is er een draai- of schuifschakelaar aanwezig om de ventilator de gewenste snelheid te geven en hiermede de temperatuur in het interieur te regelen.

Bij veel auto’s is tegenwoordig de mogelijkheid aanwezig om de gewenste interieurtemperatuur automatisch in te stellen, door het aantal graden aan te geven.